DEFINISI DAN KONSEP
MEMBACA
Kemahiran membaca merupakan salah
satu daripada empat kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran bahasa. Kemahiran membaca adalah lanjutan daripada
kemahiran-kemahiran asas seperti mendengar dan bertutur. Melalui pembacaan, seseorang
itu mampu menimba ilmu pengetahuan yang tidak dapat diperolehi menerusi
pengalaman-pengalaman biasa yang lain. Membaca dapat membantu memperluaskan
pemikiran dan idea serta meningkatkan daya kreatif seseorang individu dalam
pelbagai bidang. Membaca ialah proses kebalikan daripada proses menulis. Proses
membaca memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang
bertulis kepada lambang-lambang bunyi yang hendak
disampaikan oleh penulisnya. Membaca berbeza daripada mendengar kerana ia
melibatkan kedua-dua aktiviti verbal dan literasi secara serentak. Apabila kita
membaca kita akan menghuraikan bahan bercetak kepada pertuturan dan pada masa
yang sama kita akan menghuraikan pertuturan itu kepada pemikiran.
Takrif
Membaca
Ada banyak huraian berkaitan
takrif membaca. Menurut kamus Dewan edisi
Empat, ’baca’ ditakrifkan sebagai memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau
tercetak dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya. Robert Lado (1964)
menyatakan membaca sebagai mengungkap pola-pola bahasa daripada bentuk
tulisannya manakala Steinberg (1982) mendefinisikan proses membaca sebagai satu
bentuk komunikasi dan tujuannya adalah memberikan maklumat melalui
bentuk-bentuk bertulis. Menurut Zulkifley Hamid (1994) pula, beliau
menyatakan membaca sebagai proses pembaca mengenal lambang-lambang
tulisan,menterjemahkannya kepada bentuk bunyi yang dilambangkan dan mendapatkan
makna bagi bentuk tulisan tersebut.
Membaca
dimaksudkan sebagai proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas
lambang-lambang bercetak dan bertulis (Harris dan Sipay, 1980). Proses membaca
juga dikatakan sebagai keupayaan seseorang itu mengecam bentuk visual dan
menghubungkan bentuk itu dengan bunyi ataupun makna yang diketahui melalui
pengalaman dan akhirnya berupaya mentafsirkan maksudnya. Marohaini Yusoff (1989) pula telah merumuskan proses membaca sebagai
perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Terdapat dua komponen
kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran
mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang dibaca.
Mengikut Solâh (1981) dan Abdul Aziz (1993) kefahaman dalam bidang
bahasa dikaitkan dengan dua kemahiran berbahasa sahaja iaitu mendengar dan
membaca. Ini adalah berdasarkan kepada kepekaan pendengar dan pembaca iaitu
ketika melakukan aktiviti mendengar dan membaca, masing-masing menggunakan
deria pendengaran dan deria penglihatan untuk memahami apa yang didengar dan
apa yang dibaca. Oleh itu,kemahiran mendengar dan kemahiran membaca mempunyai
persamaan dari aspek kefahaman bahasa.
Bagi Smith dan Johnson (1980) pula, membaca berteraskan keinginan
mewujudkan interaksi antara penyampaian idea penulis denga tanggapan yang
dibuat oleh pembaca. Di samping itu, Goodman (1973) pula menyatakan membaca
adalah proses psikolinguistik yang bermula daripada pembaca mengamati perkataan
yang terdapat dalam teks yang dibaca sehinggalah terbentuknya makna berdasarkan
pengamatan yang dilakukan. Ini menunjukkan melalui proses itu wujud interaksi
antara bahasa dengan pemikiran kerana hubungan hubungan antara bahasa dengan
pemikiran sememangnya berlaku dalam dimensi yang lebih luas. Kita
menggunakan bahasa bagi melahirkan pemikiran yang wujud dalam minda.
Kesimpulannya, membaca adalah satu proses yang kompleks yang mana sesuatu
isi atau maklumat yang bermakna disampaikan melalui lambang-lambang bertulis.
Hal ini kerana proses membaca terdiri daripada gabungan beberapa proses
yang kompleks, iaitu proses sensori, proses pengamatan, proses bahasa, dan
proses kognitif. Setiap proses memainkan peranan penting dalam proses membaca
secara keseluruhan.
No comments:
Post a Comment